LOGOPEDICKÁ PREVENCE
Logopedická prevence
Do mateřské školy běžně docházejí děti s poruchami řeči. Těmto dětem je poskytována kvalitní logopedická péče, jak v běžném režimu mateřské školy - logopedické chvilky (na úrovni logopedických chvilek během dne poskytují dětem péči obě paní učitelky), tak i zvýšenou logopedickou péči při individuálních a skupinových logopedických cvičeních - v rámci logopedické prevence, kterou poskytuje ředitelka MŠ, která absolvovala kurz logopedické prevence. Pracuje pod vedením SPC Litoměřice a úzce spolupracuje s jeho odborníky a rodiči dítěte. Při odstraňování vadných hlásek je nutná úzká spolupráce rodičů jak s mateřskou školou, tak s detašovaným pracovištěm SPC Litoměřice přímo v Lovosicích. Odpovědnost za pravidelné procvičování vadných hlásek nesou rodiče.
Do zvýšené logopedické péče - logopedické prevence, jsou děti zařazovány na základě doporučení z SPC. Probíhá 1x týdně intenzivní skupinovou a individuální formou.
Učitelky MŠ pomáhají odhalit u dětí nedostatky, upozorňují či vyzývají rodiče ke včasné návštěvě odborníka. Avšak nemohou a ani nezodpovídají za celkový jazykový rozvoj dítěte. Největší a nezastupitelnou roli hraje od počátku života dítěte rodina a její přístup ke komunikaci. Nezapomeňte, že období řeči začíná již broukáním kojence a stojí na dobré kondici a správné hrubé motorice dítěte (tedy přirozeném pohybu - chůzi, běhu, lezení...)
Zodpovědnost je vždy na straně rodičů!!!
Obsah logopedické prevence
- správné dýchání - dechová cvičení
- pohyblivost jazyka a rtů - artikulační cvičení
- cvičení sluchové paměti
- rozlišování slov a hlásek
- hry na rozvoj sluchové a zrakové percepce
- rozvoj rytmického cítění
- fonematického sluchu
- gramatické roviny jazyka
- procvičování již vyvozených hlásek
Cíl logopedické prevence
- Podpora přirozeného rozvoje řeči dětí.
- Rozvoj řečových dovedností dětí.
- V žádném případě se nejedná o nápravu hlásek, tu mohou provádět jen odborníci. V MŠ nelze vyvozovat u dítěte správnou výslovnost narušené hlásky - to je v kompetenci logopeda.